• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Juletider

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 204
Poäng
4 807
Julen står för dörren med allt vad det innebär!
Har man smslån som man inte kan betala tillbaka i tid så kan Julen vara ångestfylld, man vill ge julklappar till nära och kära, särskild barnen. Jag skulle aldrig ta lån för att köpa julklappar men dömer inte de som gör det, även om jag avråder starkt från att göra det. Tidigare år har jag sett till att köpa de större julklapparna på Nätet där man erbjuds avbetalning via Klarna eller liknande.

I år kommer jag inte att köpa en endaste julklapp på avbetalning. Bara tanken på alla dessa avbetalningar får mig att må illa!
Det finns mycket man kan ge som kostar lite. En liten gåva inslagen med kärlek räcker gott och väl. Min sambo kommer att få en bok i år.

Här är lite tips:
* pennor av olika slag, glitterpennor till barn
* presentkort på bio
* egengjorda presentkort på olika aktiviteter att göra tillsammans (ska ge en "Monopol" kväll med pizza (också hemmagjord) till yngsta som älskar Monopol men ingen annan i familjen vill spela; andra aktiviteter kan t ex vara fika på stan, pysseldag, hemmafilmkväll, bakdag
* te, kaffebönor eller choklad som man kan slå in i cellofanpåsar
* olivolja, ljus, krukväxt
*picknick till ett visst ställe som man kan göra till våren
* olika ostar
* hemmagjorda müsli, ost (busenkelt att göra med filmjölk), inläggningar av olika sort
*trissammans eller trisslott

Var rädd om er och ha en God Jul och Gott lånefritt (så gott det går) Nytt år!

själva fick vi en oönskad julklapp av Transportstyrelsen igår... böter på 500 kr för att min sambo inte uppmärksammat e-fakturan på 10 kr för trängselskatt och betalade in 12 dagar för sent! Så 10 kr blev 510 kr!

God Jul :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Önskar dig också en God Jul Myra jag har inte heller köpt mina julklappar på avbetalning i år har gjort det förut men inte i år jag dömer inte heller inte den som gör det. Mina barn får 1 julklapp var då jag förklarat för dem att jag inte längre vill betala för deras julklappar i efterskott och inte köper julmaten på kredit. Båda barnen förstår det då vi bland annat brukar se på Lyxfällan tillsammans och de där har sett vilka förödande konsekvenser det kan föra med sig .Jag har också förklarar för dem att på min sjukpension finns inte utrymme för så mycket extra inte ens till jul. Tidigare år har jag skämts för att jag inte kunnat ge dem det de önskar sig med mina egna pengar så jag har handlat med Klarna Qliro Svea Webpay eller något annat möjligt sätt men jag har slutat skämmas nu även om det svider för stunden att medge för barnen att jag inte har råd att ge dem allt de önskar sig så slipper jag ångesten när allt ska betalas i efterskott.
 
Senast ändrad:

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Önskar dig också en God Jul Myra jag har inte heller köpt mina julklappar på avbetalning i år har gjort det förut men inte i år jag dömer inte heller inte den som gör det. Mina barn får 1 julklapp var då jag förklarat för dem att jag inte längre vill betala för deras julklappar i efterskott och inte köper julmaten på kredit. Båda barnen förstår det då vi brukar se på Lyxfällan tillsammans och de där har sett vilka förödande konsekvenser det kan föra med sig.Tidigare år har jag skämts för att jag inte kunnat ge dem det de önskar sig med mina egna pengar så jag har handlat med Klarna Qliro Svea Webpay eller något annat möjligt sätt men jag har slutat skämmas nu även om det svider för stunden att medge för barnen att jag inte har råd att ge dem allt de önskar sig så slipper jag ångesten när allt ska betalas i efterskott.
Jag fick också en oönskad julklapp i går vid 22.30 hörde jag plötsligt att det sprutade vatten någonstans på nedervåningen och när jag sprungit ner upptäcker jag att det kommer från varmvattenberedaren. Det var patronen som värmer upp vattnet som gått sönder men tack ock lov hade min granne som alltid är välförsedd en extra och han hjälpte mig att byta den så vi har vatten varmt och kallt vatten i jul. Får köpa en ny till honom så fort jag har råd.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
God Jul till er också!
Klar med allt bara maten som ska köpas och det blir en enkel jul här med och ska dessutom jobba stora delar av den
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 204
Poäng
4 807
Önskar dig också en God Jul Myra jag har inte heller köpt mina julklappar på avbetalning i år har gjort det förut men inte i år jag dömer inte heller inte den som gör det. Mina barn får 1 julklapp var då jag förklarat för dem att jag inte längre vill betala för deras julklappar i efterskott och inte köper julmaten på kredit. Båda barnen förstår det då vi bland annat brukar se på Lyxfällan tillsammans och de där har sett vilka förödande konsekvenser det kan föra med sig .Jag har också förklarar för dem att på min sjukpension finns inte utrymme för så mycket extra inte ens till jul. Tidigare år har jag skämts för att jag inte kunnat ge dem det de önskar sig med mina egna pengar så jag har handlat med Klarna Qliro Svea Webpay eller något annat möjligt sätt men jag har slutat skämmas nu även om det svider för stunden att medge för barnen att jag inte har råd att ge dem allt de önskar sig så slipper jag ångesten när allt ska betalas i efterskott.

Egentligen är barn kloka och förstår men det är ens eget samvete och dom du säger skammen att inte kunna ge ngt "dyrt" och stort som man vet att andra kommer ge som gör att vi gör sånt vi inte borde, köper på avbetalning m m. Min dotters bästis får det senaste inom allt så fort det kommit på marknaden, kameror, Ipads, mobiler, spel m m, men så sa min dotter en kväll: Mamma det gör inget att vi inte har råd, jag får så mkt kärlek istället och du tar dig alltid tid att lyssna och prata med mig.
Sånt gör att man gråter.
Nu känner jag inget dåligt samvete utan vet att jag anstränger mig ytterst och ger efter förmåga och tänker att jag kan ge mer när jag har mer
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 204
Poäng
4 807
Jag fick också en oönskad julklapp i går vid 22.30 hörde jag plötsligt att det sprutade vatten någonstans på nedervåningen och när jag sprungit ner upptäcker jag att det kommer från varmvattenberedaren. Det var patronen som värmer upp vattnet som gått sönder men tack ock lov hade min granne som alltid är välförsedd en extra och han hjälpte mig att byta den så vi har vatten varmt och kallt vatten i jul. Får köpa en ny till honom så fort jag har råd.

Alltid alltid händer det ngt dåligt, man kan aldrig slappna av när marginalerna är noll Hoppas det löser sig till det bästa för dig men extra utgifter är inte välkomna!
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Nej när det går jämt ut varje månad eller man går back och inte har möjlighet till att ha en buffert så blir det full panik när något stort händer när man har eget hus. Det var ju tur i oturen att det hände i tvättstugan där jag har golv som tål vatten på sig och där det finns en golvbrunn. Har man som jag ständig värk i kroppen och ångest över sin egen otillräcklighet så behövs det så lite för att man ska bryta ihop.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp